BOKTRE

Det står et boktre i korridoren på Skrim Ungdomsskole. Vi snakket med to elever fra niende klasse som fortalte oss hva meningen med treet er.

Tekst og foto: Thea Næss og Tula Helena Sivertsen Ringstad

-Det er et tre med blader med bøker vi har lest på, sier en av elevene på 9.trinn.

Treet har ingen blader, men hver av de tre klassene på 9.trinn har hengt opp blader av papir med bokanmeldelser på. Hver klasse har sin egen farge på bladene. Klasse 9A har fargen blå, 9B har oransje og 9C har fargen rød. Akkurat nå er det flest blå og oransje
blader, med C-klassen ligger ikke langt bak. Det er om å gjøre å fylle treet med flest mulig blader av sin farge, derfor leser 9-klasseelevene for harde livet. Elevene vi snakket med sa at de hadde blitt mer inspirert til å lese og at de merket at de hadde blitt flinkere til det.

Poenget med boktreet er å forbedre lesekondisen til elevene, det vil si at elevene skal lære å lese over lengere tid. På skolen har vi en halvtime lesing i uka, men det er ikke nok til å bli god til å lese. Elevene lærer å lese over et lenger tidsrom og å lese raskere.